Volg ons via

Nieuws

Helweek! Durf jij de uitdaging aan?

Goede voornemens uitvoeren = uit je comfortzone komen!

Helweek

Helweek, kom uit je comfortzone!

Uit je comfortzone komen = meedoen aan onze “Helweek”!

Wil jij de uitdaging aangaan?

Gaan ontdekken waarom goede voornemens vaak niet vol te houden zijn? Gaan ontdekken hoe je goede voornemens tot een goed einde brengt?  Leren focussen? Zodat het niet blijft bij goede voornemens? Zodat het een succesverhaal wordt wat je overal kunt vertellen. Laat je meenemen in een week vol uitdagingen, zowel fysiek als mentaal.

In de week van 29 januari tot en met 4 februari organiseren wij weer een “Helweek”, waarin wij je helpen om je bewust te worden. Bewust te worden van gewoontes die je belemmeren te doen wat je eigenlijk wil.

Na deze 7 dagen heb je heldere doelen en prioriteiten staan, en heb je een begin gemaakt met het doorbreken van je vaste patronen. Resultaten die motiveren om door te gaan en de veranderingen die je hebt bewerkstelligt ook vast te houden.

Ja, ik schrijf me nu in!

Deze week bestaat uit :

  • 2 voorbereidende bijeenkomsten op woensdag 17 januari en woensdag 24 januari om 19.30 uur.
  • tijdens de Helweek elke morgen een speciale begeleide training (van 6 uur tot 7 uur)
  • Elke morgen een gevarieerd en gezond ontbijt
  • een afsluitende bijeenkomst om ervaringen en leerpunten te delen en vooruit te kijken.

Geef je op, en schrijf de eerste voorbereidende bijeenkomst van woensdag 17 januari alvast in je agenda.

En verder…  Jeroen Verdonk en Imke Vos staan voor je klaar als je daar behoefte aan hebt tijdens het programma. Bijvoorbeeld voor begeleiding in het omgaan met angst, of extra ondersteuning op moeilijke momenten. Het is jouw Helweek, dus vul vooral in wat jij nodig denkt te hebben.

Kosten:

Deelname kost per persoon 199 euro (inclusief BTW). Hierin zijn inbegrepen alle onderdelen zoals boven benoemd. Ook is er een extra gesprek van een uur inbegrepen naar keuze: mental coaching, training of persoonlijke begeleiding. Is een uur niet voldoende en wil je meer ondersteuning dan betaal je €35 per uur extra.Betaling vooraf na ontvangst van de factuur. Als je inschrijft voor 10 januari betaal je per persoon €179 .

Ja, ik schrijf me nu in!

Het is ook mogelijk een Helweek aan te vragen als je zelf met een groep van minimaal 8 personen bent. Bijvoorbeeld met je sportteam of je collega’s.

Interesse? meer Informatie? Opgeven?  Mail naar info@jeroenverdonk.nl

Ja, ik schrijf me nu in!

Is deze week niks voor jou, maar wel voor een bekende? Deel dan dit bericht. Alvast bedankt!


Hyperventilatie

Hyperventilatie

Hyperventilatie

Hyperventilatie komt vaak voor, vaak in mildere vorm zodat je het eigenlijk niet eens herkent, maar ook veel in heftige vorm, zo erg zelfs dat je gaat denken aan een hartaanval. Uit onderzoek is gebleken dan van de Nederlandse bevolking ongeveer 6,4% lijd aan hyperventilatie. Dat zijn dus ruim een miljoen mensen! die last van hyperventilatie hebben. Er is sprake van hyperventilatie op het moment dat er meer dan 12 tot 15 keer per minuut wordt geademd. Daarnaast kan er ook sprake zijn van hyperventilatie op het moment dat er dieper wordt geademd dan gemiddeld nodig is voor de geleverde inspanning. De hyperventilatie kan je leven helaas erg beïnvloeden.

Elke keer dat je hyperventileert is er angst geactiveerd. Bij de mildere vorm merk je dan later pas op dat je vermoeid bent, misschien een lichte pijn op de borstkas, stijfheid in de nek. In mijn praktijk kom ik veel mensen tegen met nek en schouder klachten. Als we dan samen op zoek gaan naar de oorzaak kom ik ook vaak tegen dat de ademhaling is vastgezet in de borstkas. En dat gebeurd ook veel bij hyperventilatie en angst. Gaan we daar mee werken dan ontspannen de schouders vaak  vanzelf. Wat ik ook opmerk is dat er veelal weinig kennis is over de ademhaling, weinig zelfbewustzijn hoe men ademhaalt en wat de invloeden van buitenaf op de ademhaling zijn.

kennis

Kennis van hyperventilatie

Daarom heb ik de afgelopen keren geschreven over hyperventilatie als uiting van je angst, wat gebeurd er bij angst in je lichaam, en observatie van je ademhaling om de kennis te vergroten. Want als je hyperventileert of in hevige angst zit, heb je vaak niet het bewustzijn hebt om te denken: oh ja, er is niks aan de hand en door te gaan met wat je aan het doen bent. Door meer kennis op te doen van hyperventilatie en angst, er meer bewustzijn op te krijgen, lukt het vaak al beter om de rust te vinden en jezelf te observeren. Het belangrijkste is om je te realiseren dat hyperventilatie geen kwaad kan, dat het een forse uiting is van de angst die zich manifesteert in je lichaam.

Om je te helpen met het opdoen van deze kennis en praktisch bezig te zijn met de ademhaling organiseer ik regelmatig een workshop over hyperventilatie. Dit vanuit mijn jarenlange ervaring met ademhalen, gecombineerd met de nieuwste inzichten vanuit de psychologie.

Wanneer ga je deze workshop doen? 

  • Als je zelf last hebt van hyperventilatie
  • Als er mensen in je omgeving zijn met hyperventilatie die je wilt helpen
  • Als je hulpverlener bent en regelmatig met hyperventilatie te maken krijgt.
  • Als je gewoon nieuwsgierig bent naar hyperventilatie.

ontspanning

Na deze workshop ben je bekend met:

  • De verschijnselen van hyperventilatie
  • Waarom je gaat hyperventileren, onder andere de invloed van stress
  • Het feit dat hyperventilatie niet gevaarlijk is
  • Hoe je hyperventilatie met ademhaling onder controle kunt krijgen
  • Welke ademhaling je toepast bij hyperventilatie
  • Hoe je iemand anders kunt helpen met hyperventilatie
  • Wat je niet doet bij hyperventilatie

De workshop wordt gegeven in mijn praktijk: Piet Slagerstraat 132 te ‘s-Hertogenbosch.

Wanneer: Op elke maandagmiddag van 16.30 u tot 17.30 uur in september.(11-18-25 sept) Op aanvraag kunnen ook andere dagen/tijden afgesproken worden. (ook ‘s-avonds)

Kosten: 25 euro p/p. Neem je iemand anders mee dan krijg je beide 10% korting. Neem je 2 personen extra mee dan betaalt een ieder slechts 20 euro.

Schrijf je nu in!


Hartslag meten

hartslag Hartslag meten!

De laatste jaren zijn er heel veel apparaten op de markt gekomen waarmee we ons zelf kunnen monitoren. Ik noem maar op: hartslagmeter, die ook je slaappatroon meet, en je gelopen traptreden, met gps sensor zodat je ook weet hoe hard je gelopen hebt en hoever. Bij fietsen wordt ook je trapfrequentie gemeten. Met gemiddelde snelheid,  je VO2 max wordt voorspeld en gemeten, er wordt aangegeven of je hersteld bent, je maximale hartslag en je rusthartslag wordt weergegeven. De activity tracker: meet je stappen, je slaappatroon (hoelang heb je geslapen, wanneer was je wakker en hoelang per keer), je hartslag, geeft aan wanneer je even moet lopen, wanneer je even moet rusten of moet ademhalen. Meet hoeveel calorieën je verbruikt hebt en er is ook een meter die meet hoeveel calorieën je inneemt. De bloeddrukmeter,  de zuurstofmeter,  de weegschaal met meting van gewicht, BMI, vetpercentage en spiermassa, de slaapmeter meet diepte en duur van je slaap, maar ook hartslag, ademhalingsfrequentie en je bewegingen terwijl je slaapt. De thermometer is er, ik zag op internet  dat er een emotie meter zit aan te komen.

 Hoe gebruik je dit allemaal?    meten

Hoe kun je die meetapparatuur nou goed gebruiken. Daarvoor is kennis nodig van wat normaal is voor jou, kennis hoe je lichaam reageert op verschillende situaties, en het vermogen van jou om te observeren in je lichaam en in je omgeving. En te weten of het afwijkend is.
Bijvoorbeeld je hartslag. Normaal is die in rust gemiddeld 60. Als die nou al langer 10 slagen hoger is wat betekent dat dan? Waar komt dat door? Is het normaal?

Mijn eigen verhaal.

   zwemmen
Mijn eigen verhaal kan daar misschien veel in duidelijk maken. Ik heb altijd aan wedstrijdzwemmen gedaan en trainde elke dag 2x. De opdracht was toen om een trainingsboek bij te houden waarin je alles noteerde wat je trainde, maar ook bv hoeveel uur je sliep, hoeveel je gewicht was elke week, hoe je je voelde (moe, wel goed, of uitgerust.) en ook mat ik elke ochtend en avond mijn rust-hartslag. (toen nog met de hand omdat er nog geen hartslagmeters waren) en die noteerde ik in een schriftje. Mijn normale rust hartslag was 40 slagen per minuut ( een sporthart). Tot in een bepaalde periode ( rond mijn 25e) mijn rusthartslag steeg naar 52 slagen per minuut. Ook mijn gewicht steeg met 10 kg in die periode.  Mijn prestaties duikelden naar beneden.  Wat was er aan de hand? In eerste instantie dacht ik dat ik overtraind was, dus minder gaan trainen, rustiger aan doen, maar de hoge hartslag bleef. Ik werd steeds vermoeider, bloed laten prikken: toen nog geen bijzonderheden.  Tot op een dag bij onderzoek ontdekt werd dat ik zaadbalkanker had. Heftige schrik natuurlijk…. Gelukkig werd er meteen gereageerd. De dag erna werd ik geopereerd, de zaadbal werd verwijderd. Zo fanatiek als ik was bleef ik ook toen mijn logboek invullen en wat gebeurde er: meteen na de operatie daalde mijn rust hartslag weer naar 40.  Operatie geslaagd leek mijn lichaam aan te geven.  En dat was ook zo.

Voor mij het bewijs dat je lichaam monitoren heel belangrijk is, en daarbij dus weten wat normaal is, wat afwijkend is en op onderzoek uitgaan wat er aan de hand is zodat je passend kunt reageren. Bij mij was dat vooral de hartslag en gewicht, maar zeker ook de vermoeidheid in mijn lichaam, de kracht die je verliest. Een combinatie van meten en voelen is dus heel waardevol. Daarnaast spelen er natuurlijk ook veel emoties mee, die ook veel invloed hebben op je lichaam. Dat laat ik nu nog veel meer mee spelen dan vroeger en ook daar kun je op observeren.

Vorige keer heb ik vooral geschreven over observeren van je ademhaling, deze keer dus iets meer over je hartslag. Alles wat je meet heeft zo zijn eigen verhaal, en als je dan ook  gaat voelen hoe je lichaam echt voelt kun je veel langer gezond blijven.
Graag zou ik verhalen horen van jullie over metingen die je gedaan hebt (over bloeddruk, over hartslag, over slaap, over gewicht, over inspanning enz) , wat ze je verteld hebben, wat je er mee deed of nog doet. Misschien heb je er wel vragen over. Ik beantwoord ze graag.

Hartelijke groet


Page 1 of 212
Op de hoogte blijven van al onze activiteiten? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief

Meest recente berichten

Recente reacties

    Archief