Volg ons via

Hyperventilatie als uiting van je angst

Hyperventilatie als uiting van je angst

person-1627697_640

Als er angst is geactiveerd reageert ons lichaam op verschillende manieren.  Onder andere de ademhaling verandert. Deze kan bijvoorbeeld sneller worden (hyperventilatie ).
Dit kunnen we zien als een extra poging om weg te komen van het angst activerende moment door onze angst heviger te laten worden.  Vaak kunnen we ook niet meer denken of juist handelen.  Hyperventilatie  is dus een aanwijzing dat er hevige angst is geactiveerd en geen op zich zelf staande klacht.

Met het bewustzijn dat de ademhaling verandert bij angst, kunnen we gaan observeren wanneer er angst geactiveerd wordt. Daarvoor is het nodig om kennis te hebben van jouw ademhaling. Wanneer voelt het nog normaal aan, is de ademhaling nagenoeg gestopt, is de ademhaling sneller.  Hoe haal je adem, vanuit je borst, vanuit je middenrif, vanuit je buik?  Haal je diep adem, oppervlakkig? Bij hyperventilatie is het vaak wel duidelijk maar om te voorkomen dat het zo ver komt kun je al eerder gaan ontdekken dat je in angst zit.

Door regelmatige observatie  van je ademhaling op de dag, kun je er achter komen dat deze reageert op situaties die je tegenkomt. Is het ontspannen dan is je ademhaling ook ontspannen, kom je een stressmoment tegen dan kan je ademhaling bijvoorbeeld versnellen.

Het is dus niet zo dat je daarna je ademhaling kunt aanpassen zoals je denkt dat het hoort te zijn. Dat gaat niet lukken omdat je ademhaling een aanwijzing is hoe je je voelt op dat moment. Je ademhaling aanpassen verandert niks aan hoe het voor jou is op dat moment (bv een angstig moment). Uitgezonderd bij hyperventilatie : dan ga je wel eerst je ademhaling aanpassen, omdat je daar in (totale) paniek bent en niet bewust kunt nadenken.
De stappen  die je dan te zetten hebt is rustig worden.  Hoe doe je dat?

1    Door je te realiseren dat er geen echt gevaar is in je omgeving. (alleen bij echt levensgevaar, bv iemand die
je aanvalt of een wild dier, is angst functioneel en kun je vluchten of vechten). Kijk om je heen en zie wat er
echt is, geen levensgevaar. Je hele lichaam geeft aan dat er iets is, maar op dat gevoel kun je nu niet afgaan.
Wat er wel is gebeurd: je amygdala heeft alarm geslagen, maar dat was vals alarm. Hier lees je waarom

2 Door rustig in te ademen en stevig uit te ademen.

Dit is niet bedoeld om de angst weg te ademen maar wel om uit die panieksituatie te komen.
Daarna kun je onderzoeken wat er nou precies de angst heeft geactiveerd. Zie ook dit filmpje en volg mijn blogs.
Meer weten of wil je al gaan  oefenen met de ademhaling: neem contact op

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Op de hoogte blijven van al onze activiteiten? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief

Meest recente berichten

Recente reacties

    Archief