Volg ons via

Nieuws

Hartslag meten

hartslag Hartslag meten!

De laatste jaren zijn er heel veel apparaten op de markt gekomen waarmee we ons zelf kunnen monitoren. Ik noem maar op: hartslagmeter, die ook je slaappatroon meet, en je gelopen traptreden, met gps sensor zodat je ook weet hoe hard je gelopen hebt en hoever. Bij fietsen wordt ook je trapfrequentie gemeten. Met gemiddelde snelheid,  je VO2 max wordt voorspeld en gemeten, er wordt aangegeven of je hersteld bent, je maximale hartslag en je rusthartslag wordt weergegeven. De activity tracker: meet je stappen, je slaappatroon (hoelang heb je geslapen, wanneer was je wakker en hoelang per keer), je hartslag, geeft aan wanneer je even moet lopen, wanneer je even moet rusten of moet ademhalen. Meet hoeveel calorieën je verbruikt hebt en er is ook een meter die meet hoeveel calorieën je inneemt. De bloeddrukmeter,  de zuurstofmeter,  de weegschaal met meting van gewicht, BMI, vetpercentage en spiermassa, de slaapmeter meet diepte en duur van je slaap, maar ook hartslag, ademhalingsfrequentie en je bewegingen terwijl je slaapt. De thermometer is er, ik zag op internet  dat er een emotie meter zit aan te komen.

 Hoe gebruik je dit allemaal?    meten

Hoe kun je die meetapparatuur nou goed gebruiken. Daarvoor is kennis nodig van wat normaal is voor jou, kennis hoe je lichaam reageert op verschillende situaties, en het vermogen van jou om te observeren in je lichaam en in je omgeving. En te weten of het afwijkend is.
Bijvoorbeeld je hartslag. Normaal is die in rust gemiddeld 60. Als die nou al langer 10 slagen hoger is wat betekent dat dan? Waar komt dat door? Is het normaal?

Mijn eigen verhaal.

   zwemmen
Mijn eigen verhaal kan daar misschien veel in duidelijk maken. Ik heb altijd aan wedstrijdzwemmen gedaan en trainde elke dag 2x. De opdracht was toen om een trainingsboek bij te houden waarin je alles noteerde wat je trainde, maar ook bv hoeveel uur je sliep, hoeveel je gewicht was elke week, hoe je je voelde (moe, wel goed, of uitgerust.) en ook mat ik elke ochtend en avond mijn rust-hartslag. (toen nog met de hand omdat er nog geen hartslagmeters waren) en die noteerde ik in een schriftje. Mijn normale rust hartslag was 40 slagen per minuut ( een sporthart). Tot in een bepaalde periode ( rond mijn 25e) mijn rusthartslag steeg naar 52 slagen per minuut. Ook mijn gewicht steeg met 10 kg in die periode.  Mijn prestaties duikelden naar beneden.  Wat was er aan de hand? In eerste instantie dacht ik dat ik overtraind was, dus minder gaan trainen, rustiger aan doen, maar de hoge hartslag bleef. Ik werd steeds vermoeider, bloed laten prikken: toen nog geen bijzonderheden.  Tot op een dag bij onderzoek ontdekt werd dat ik zaadbalkanker had. Heftige schrik natuurlijk…. Gelukkig werd er meteen gereageerd. De dag erna werd ik geopereerd, de zaadbal werd verwijderd. Zo fanatiek als ik was bleef ik ook toen mijn logboek invullen en wat gebeurde er: meteen na de operatie daalde mijn rust hartslag weer naar 40.  Operatie geslaagd leek mijn lichaam aan te geven.  En dat was ook zo.

Voor mij het bewijs dat je lichaam monitoren heel belangrijk is, en daarbij dus weten wat normaal is, wat afwijkend is en op onderzoek uitgaan wat er aan de hand is zodat je passend kunt reageren. Bij mij was dat vooral de hartslag en gewicht, maar zeker ook de vermoeidheid in mijn lichaam, de kracht die je verliest. Een combinatie van meten en voelen is dus heel waardevol. Daarnaast spelen er natuurlijk ook veel emoties mee, die ook veel invloed hebben op je lichaam. Dat laat ik nu nog veel meer mee spelen dan vroeger en ook daar kun je op observeren.

Vorige keer heb ik vooral geschreven over observeren van je ademhaling, deze keer dus iets meer over je hartslag. Alles wat je meet heeft zo zijn eigen verhaal, en als je dan ook  gaat voelen hoe je lichaam echt voelt kun je veel langer gezond blijven.
Graag zou ik verhalen horen van jullie over metingen die je gedaan hebt (over bloeddruk, over hartslag, over slaap, over gewicht, over inspanning enz) , wat ze je verteld hebben, wat je er mee deed of nog doet. Misschien heb je er wel vragen over. Ik beantwoord ze graag.

Hartelijke groet

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Op de hoogte blijven van al onze activiteiten? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief

Meest recente berichten

Recente reacties

    Archief